UPDATE 26/02: Heraanleg rotondes Kampenhout-Sas

Gepubliceerd op vrijdag 26 februari 2021 8.46 u.
Op maandag 1 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de heraanleg van de noordelijke rotonde (richting Mechelen) aan Kampenhout-Sas. Ook hier komt een rotonde met voorsorteerstroken. De werken zullen volgens de huidige planning duren tot en met juli 2021 en verlopen in twee grote fases.

De tweede rotonde wordt op dezelfde manier aangepakt als de rotonde aan de Witloofsite, die eind vorig jaar werd afgewerkt. Na enkele voorbereidende werken wordt vanaf midden maart de noordelijke helft volledig opgebroken en heraangelegd. Daarna volgt de zuidelijke helft. Door op deze manier te werken, moet de rotonde nooit helemaal afgesloten worden en zijn er geen lange omleidingen nodig.

Voorbereidende werken: 1 maart - midden maart

Op maandag 1 maart start de aannemer met enkele voorbereidende werken. Deze duren volgens de huidige planning ongeveer twee weken. 

  • Er worden doorsteken aangelegd waar het verkeer tijdens de werken naar de andere weghelft wordt geleid. 
  • Er komt een tijdelijke verbindingsweg voor het verkeer vanuit Haacht richting Mechelen.
  • De middencirkel van de rotonde wordt opgebroken.
  • Er wordt een tijdelijke toegangsweg aangelegd naar Carrosserie Jennes. 

Hinder voor het autoverkeer

  • Vanaf 1 maart rijdt het verkeer aan de rotondes over versmalde rijstroken en geldt er een snelheidsbeperking. 

Hinder voor fietsers

  • Het fietspad langs de N26 richting Leuven wordt afgesloten ter hoogte van Carrosserie Jennes. Fietsers worden via de Vekestraat naar het fietspad aan het kanaal omgeleid.
  • De fietstunnels onder de N21 en de N26 worden allebei afgesloten. Fietsers worden omgeleid via het fietspad aan het kanaal, waar alle bestemmingen staan aangegeven.

Fase 1: midden maart - mei

Midden maart start de heraanleg van de rotonde. Eerst wordt de noordelijke helft volledig opgebroken en heraangelegd. 

Hinder voor het autoverkeer (zie plannetje)

  • Het verkeer blijft mogelijk in alle richtingen. 
  • Er geldt een snelheidsbeperking en het verkeer rijdt over versmalde rijstroken. 
  • Wie van Haacht (N21) richting Mechelen (N26) rijdt, maakt gebruik van een tijdelijke verbindingsweg naast de rotonde. Het verkeer van Haacht naar Brussel en Leuven kan daarna keren aan de rotonde ter hoogte van de McDonalds.
  • Wie van Mechelen (N26) naar Haacht (N21) rijdt, rijdt over de eerste rotonde, keert aan de tweede rotonde en neemt de bypass naar Haacht.

Hinder voor fietsers

  • De fietstunnels onder de N21 en de N26 worden allebei afgesloten. Fietsers worden omgeleid via het fietspad aan het kanaal, waar alle bestemmingen staan aangegeven.

Fase 2: mei - juli

Zodra de noordelijke helft klaar is, starten de werken op de zuidelijke helft. Meer info volgt later.

Hoe werkt de nieuwe rotonde?

De nieuwe rotondes werken met voorsorteerstroken. Dat betekent dat bestuurders, voor ze de rotonde oprijden, de juiste rijstrook kiezen in functie van hun bestemming. Op de rotonde zelf van rijstrook veranderen, is dan niet meer mogelijk. Wie bijvoorbeeld aan de rotonde aan de witloofsite van Leuven komt, kiest voor de rechterrijstrook om de eerste afslag (richting de P+R) of tweede afslag (richting Mechelen) te nemen. Wie de derde afslag wil nemen om richting Brussel te rijden, kiest voor de linkerrijstrook. Door dit systeem kan de rotonde meer verkeer verwerken, omdat de auto’s efficiënter gebruik maken van de beschikbare ruimte.

Bekijk HIER hoe je moet rijden op de nieuwe rotonde.

Meten is weten

De gemeente bestelde ondertussen ook een meetcampagne waarbij het aantal voertuigen op de gewestwegen en op de gekende sluipwegen geteld zal worden. Deze telling gebeurt voor, tijdens en na de werken. We willen zo in kaart brengen hoeveel voertuigen afwijken van hun normale route tijdens de werken. Daarnaast kunnen we een vergelijking maken hoe voertuigen zich gedragen na de werken en kunnen we waar nodig inspelen op veranderende situaties door bv. camera's te plaatsen op onze eigen wegen.

Blijf op de hoogte!

Hou steeds onze website en onze facebookpagina in de gaten of abonneer je op onze digitale nieuwsbrief.

Op de projectpagina op de website van Wegen en Verkeer kan je meer uitgebreide informatie vinden over deze werken en kan je je ook inschrijven op de nieuwsbrief over deze werken. We raden iedereen aan om dit zeker te doen!

Rotondes met voorsorteerstroken

Kampenhout-Sas is het kruispunt tussen twee belangrijke gewestwegen: de N26 tussen Mechelen en Leuven en de N21 tussen Haacht en Brussel. Op deze kruising bevinden zich twee rotondes. Om de doorstroming en veiligheid te verbeteren, plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de heraanleg van deze rotondes.

De twee rotondes worden omgevormd tot tweestrookse rotondes met voorsorteerstroken. Op zo'n rotonde kiezen bestuurders de juiste rijstrook voor ze de rotonde oprijden. Door het verkeer te organiseren voor de rotonde, kan het vlotter doorrijden en verkleint het risico op conflicten. Meer informatie over de situatie na de werken vind je HIER.