Vermissingsfiche voor personen met (vermoeden van) dementie

Wanneer een persoon met dementie vermist is, is het belangrijk om snel te handelen. Daarom hebben de lokale besturen van Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst en de politiezone KASTZE één uniforme vermissingsfiche voor de zone gecreëerd. De vermissingsfiche moet een houvast bieden voor wanneer een persoon met dementie verdwenen is en de zoektocht begint. Op die manier willen alle partners sneller schakelen met volledige informatie.

Wat is een vermissingsfiche?

In een vermissingsfiche staat alle noodzakelijke informatie die de hulpdiensten nodig hebben wanneer zij een zoekactie naar een vermiste persoon met dementie starten. Het gaat daarbij om persoonsbeschrijvingen, plaatsen waar de persoon met dementie graag vertoeft of vroeger vertoefde, een foto, informatie over levensnoodzakelijke medicatie, enzovoort.

De vermissingsfiche bestaat uit twee delen. Het eerste deel vul je als familielid of mantelzorger op een rustig moment samen met de persoon met dementie in. Daarin wordt gevraagd naar algemene gegevens over de persoon. Het is belangrijk om jaarlijks het eerste deel van de vermissingsfiche opnieuw door te nemen en te bekijken of alle informatie nog correct is. Indien bepaalde gegevens niet meer correct zijn, is het van belang om die onmiddellijk aan te passen. Je kan steeds een nieuwe vermissingsfiche afdrukken of ophalen wanneer je veel elementen moet aanpassen.

Het tweede deel van de vermissingsfiche vul je in op het moment dat je vaststelt dat de persoon vermist is. Het is daarbij belangrijk om enkel de vragen en gegevens in te vullen waarvan je zeker bent. Weet je het antwoord niet op een vraag, dan is het beter om niet te antwoorden, zodat de hulpdiensten niet met verkeerde informatie aan de slag gaan.

Voor wie dient de vermissingsfiche?

De vermissingsfiche kan dienen zowel voor personen die thuis of in een serviceflat wonen, als voor personen die in een woonzorgcentrum verblijven. De fase van dementie is niet van belang voor het gebruik van de vermissingsfiche. Vanaf het moment dat de omgeving van een persoon vermoedt dat die persoon aan dementie begint te lijden, kan de vermissingsfiche ingevuld worden.

Wat is het voordeel van een vermissingsfiche?

De lokale besturen van Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst en politiezone KASTZE hebben de handen in elkaar geslagen om één uniforme vermissingsfiche te ontwerpen. Dat vergemakkelijkt voor de hulpdiensten het verzamelen van noodzakelijke informatie wanneer een persoon verdwenen is. De vermissingsfiche is gebaseerd op een goede praktijk uit Leuven, die wordt geprezen door de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie.

We bedanken SenioKa (seniorenraad Kampenhout) voor de aanzet voor het ontwerpen van een uniforme vermissingsfiche.

Je kan de vermissingsfiche onderaan deze pagina downloaden en vervolgens thuis afdrukken. Aan het onthaal van het gemeentehuis, aan het onthaal van wzc Molenstee en aan het onthaal van het wijkkantoor van de politie kan je tijdens de openingsuren gratis een papieren versie ophalen.

Heb je vragen over het gebruik van de vermissingsfiche? Neem contact op met de interlokale preventiecoördinator via preventie@kampenhout.be of 0473 73 18 65.

Deel deze pagina