Participatieavond verkeersveiligheid Haachtsesteenweg (N21)

De verkeersveiligheid op de Haachtsesteenweg (N21) is een belangrijk vraagstuk waar het lokaal bestuur al geruime tijd oplossingen voor probeert te vinden. Naar aanleiding van de vele verkeersongevallen met lichamelijk letsel stelden we samen met buurgemeente Steenokkerzeel, politiezone KASTZE (Kampenhout - Steenokkerzeel - Zemst), wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Lijn een stappenplan op om de verkeersveiligheid op de N21 te verbeteren. 

Volgens de cijfers houden de meeste automobilisten zich aan de snelheidsbeperking van 70 km/uur. We merken wel dat er heel wat fietsers zijn die in de tegenovergestelde rijrichting op het fietspad rijden. Op de lijst met ongevallen is dit de voornaamste oorzaak van ongevallen op de N21. De fietspaden langs de N21 zijn nochtans GEEN tweerichtingsfietspaden. Automobilisten die uit een zijstraat komen of hun oprit verlaten, schrikken wanneer er een fietser uit de verkeerde rijrichting komt gereden. Zorg er dus steeds voor dat je zo snel mogelijk veilig de N21 oversteekt en langs de juiste kant van de weg gaat fietsen.

Participatieavond 30/01/2020

Op donderdag 30 januari 2020 organiseerde het lokaal bestuur een participatieavond rond verkeersveiligheid op de N21, Vooraf konden alle inwoners via de gemeentelijke website voorstellen, opmerkingen en suggesties doorsturen.

Het bestuur ontving meer dan 60 constructieve voorstellen en vragen. Met de meer dan 100 aanwezige burgers werden vooral de meest terugkomende opmerkingen besproken. De ongevallencijfers (met lichamelijk letsel) tonen ook duidelijk aan dat de verkeersveiligheid op de Haachtsesteenweg een ernstig probleem is. Meer en meer verkeer, meer en meer fietsers (wat we zeker willen aanmoedigen) veroorzaken dan ook meer en meer conflicten tussen de verschillende weggebruikers.

Enkele voorbeelden van meest terugkomende meldingen, die we mochten ontvangen en die tijdens deze participatieavond uitvoerig aan bod kwamen, zijn:

  • gevaarlijke verkeerssituaties aan verschillende kruispunten zoals ter hoogte van de Bulsomstraat, Bergstraat, … ;
  • éénrichtingsverkeer en snelheid op de fietspaden;
  • gevaarlijke voetgangersoversteekplaatsen;
  • busbanen;
  • onvoldoende straatverlichting;
  • overdreven en onaangepaste snelheid.

Het lokaal bestuur besloot om na deze partcipatieavond deze opmerkingen te bespreken met het AWV en zelf al een aantal initiatieven te nemen ter verbetering van de verkeersveiligheid:

  • Plaatsen van extra straatverlichting aan de donkere kruispunten.
  • Plaatsen van een oplichtend bord met drukknop aan de voetgangersoversteken. Zo wordt het duidelijker voor automobilisten dat iemand wenst over te steken. Dit is vooral zeer nuttig als het donker en/of regenachtig weer is.
  • Met wegmarkeringen wordt op het fietspad de rijrichting voor fietsers extra benadrukt.
  • Samen met politiezone KASTZE en de afdeling wegen en verkeer Vlaams-Brabant onderzoeken we of we op het smalle drukke fietspad een snelheidsbeperking tot 30 km/uur kunnen invoeren. Momenteel laat de wegcode dit nog niet toe.
  • De afdeling wegen en verkeer Vlaams-Brabant zal de invoegstrook voor lijnbussen richting Kampenhout-Sas ter hoogte van de wijk de Hutte/Citroën garage aanpassen zodat de lijnbussen vroeger kunnen invoegen en er meer ruimte vrijkomt voor de voetgangers aan de voetgangersoversteek.
  • Op vraag van de gemeente zal de afdeling wegen en verkeer Vlaams-Brabant de voetgangers- en fietsersverkeerslichten ter hoogte van de kruispunten met de Zeypestraat en de Van Bellinghenlaan aanpassen. Fietsers en voetgangers krijgen hierdoor steeds gelijktijdig groen licht. Momenteel is dit zeer onduidelijk voor zowel automobilisten als voor fietsers en voetgangers, wat conflicten en gevaarlijke situaties veroorzaakt.
  • De Lijn zal op vraag van de gemeente een interne nota verspreiden met de vraag aan de chauffeurs om tijdens de spits en de file hun snelheid aan te passen en te beperken tot 50 km/uur.
  • De verlichting in de bushaltes op de Haachtsesteenweg en aan Kampenhout-Sas werden door de gemeente hersteld.
  • Op vraag van de gemeente plaatste de afdeling wegen en verkeer Vlaams-Brabant op de brug van Kampenhout-Sas twee nieuwe verlichtingspalen, wat ook voor een beter zicht zorgt op de fietspaden langs de brug.
  • De gemeente wenst een snelheidsbeperking in te voeren tot 50 km/uur op het deel van de Haachtsesteenweg tussen de Kerkstraat en de Stationsstraat. Dit zal samen met de afdeling wegen en verkeer Vlaams-Brabant verder uitgewerkt worden en komt de veiligheid van onze schoolgaande kinderen ten goede.

Een stand van zaken over wat reeds werd uitgevoerd en wat nog op de planning staat, vind je HIER.

Het college van burgemeester en schepenen, de dienst mobiliteit en het AWV komen regelmatig samen. Door de punten die we belangrijk vinden te herhalen en door de goede samenwerking met het AWV zorgen we er stap per stap voor dat onze gewestwegen veiliger worden voor iedereen.

Vragen of opmerkingen mag u doorsturen naar mobiliteit@kampenhout.be of via www.meldpuntwegen.be rechtstreeks naar het AWV. Opgelet: een dringende, gevaarlijke situatie moet u melden bij de politie via het nummer 101.

Deel deze pagina