Lokaal bestuur Kampenhout lanceert nieuwe huisstijl

Gepubliceerd op woensdag 1 september 2021 8.25 u.
Lokaal bestuur Kampenhout zit in een nieuw jasje. Op 1 september lanceren we een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. Waarom? Wel, een nieuw logo is belangrijk om de samensmelting van de gemeente- en OCMW-diensten als lokaal bestuur Kampenhout extra kracht bij te zetten.

De nieuwe huisstijl helpt om als 1 organisatie, 1 lokaal bestuur en 1 team van medewerkers naar buiten te treden. Ze werd intern ontwikkeld door team communicatie en heeft een strakke en moderne uitstraling. Het logo is minimalistisch, maar vertelt een verhaal.

Knap, landelijk én zorgzaam

Het logo bestaat uit 3 gekleurde bollen die op 1 lijn staan. Ze verwijzen naar de nieuwe organisatiestructuur. De blauwe en gele bol staan voor de kleuren van de gemeente, de groene bol voor het OCMW. De bollen komen ook terug boven namen van gebouwen die gelinkt zijn aan het lokaal bestuur, zoals woonzorgcentrum Molenstee, de assistentiewoningen, de seniorenflats en De Krop. De kleuren zullen ook tot uiting komen in de communicatie van de drie nieuwe clusters binnen onze organisatie: organisatie (blauw), mens en zorg (groen), ruimte (geel).

Onder de naam Kampenhout staat de slagzin ‘knap landelijk zorgzaam’. Dit is de oude vertrouwde slagzin van de gemeente ‘knap landelijk’. Hieraan voegden we het woordje ‘zorgzaam’ toe. Niet alleen als knipoog naar de OCMW-dienstverlening, maar vooral omdat we als lokaal bestuur klaar staan voor alle Kampenhoutenaren.

Ten slotte kan je de drie bollen ook bekijken als de drie puntjes aan het einde van een opsomming. Als organisatie evolueren we constant. En dat is ook ons doel: schrijven aan een onafgewerkt verhaal, waarin we onszelf voortdurend verbeteren om onze inwoners een perfecte dienstverlening voor te schotelen.

Vernieuwd infomagazine

Alle communicatiematerialen (website, brieven, affiches, ...) van het lokaal bestuur kregen een opfrisbeurt. En ook de vertrouwde ‘gemeenteberichten’ kregen dankzij de nieuwe huisstijl een nieuwe look én naam. Hiervoor deden we ook een beroep op onze inwoners. Zij mochten vanaf eind juni voorstellen voor een nieuwe naam insturen. Samen met de input van team communicatie, koos het college 3 namen. Die werden begin augustus in een poll op de website voorgelegd aan de inwoners.

Op het resultaat van deze stemming en het nieuwe magazine is het nog een weekje wachten. Vanaf maandag 6 september valt het bij alle Kampenhoutenaren in de brievenbus.

Duurzaam uitdoofscenario

Aangezien we de nieuwe huisstijl zelf ontwikkelden, wil dat zeggen dat de kosten voor het lokaal bestuur beperkt blijven. Daarnaast zal voor het gebruik van omslagen, briefpapier en dergelijke de bestaande voorraad eerst opgebruikt worden. We streven namelijk naar duurzaamheid. De vroegere logo’s van de gemeente en het OCMW zullen dus stilletjes aan uit het straatbeeld verdwijnen. Zo kan iedereen wennen aan ons nieuwe jasje.