Oprichting
Conform artikel 30 van het huishoudelijk reglement heeft de gemeenteraad vier gemeenteraadscommissies opgericht, waaronder de gemeenteraadscommissie Personeel - samenwerking - dienstverlening. Deze commissies bestaan uit gemeenteraadsleden, maar kunnen steeds externe deskundigen en belanghebbenden raadplegen.
Op basis van de zetelverdeling na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 is de samenstelling van een gemeenteraadscommissie als volgt:
- Team Burgemeester: 5 commissieleden
- N-VA: 2 commissieleden
- SterK Kampenhout: 1 commissielid
- Vlaams Belang: 1 commissielid
Samenstelling
Tijdens de gemeenteraadszitting van donderdag 27 februari 2025 werd de gemeenteraadscommissie Personeel - samenwerking - dienstverlening als volgt samengesteld:
- Voorzitter Bart Crommelinck (Team Burgemeester)
- Kris Leaerts (Team Burgemeester)
- Stefan Imbrechts (Team Burgemeester)
- William Hanssens (Team Burgemeester)
- Els Corbeels (Team Burgemeester)
- Stefan Vandevenne (N-VA)
- Korneel Lenaerts (N-VA)
- Huguette Kemps (SterK)
- Thierry Rom (Vlaams Belang)
Bevoegdheden
Deze commissie richt zich op het beheer en de organisatie van het personeel van het lokaal bestuur, toegankelijke dienstverlening aan inwoners en een sterke samenwerking tussen diverse partners zoals OCMW en gemeente, maar ook tussen het lokaal bestuur en lokale actoren.
De personeelsuitgaven van het lokaal bestuur vormen ongeveer 50% van onze totale uitgaven. Het getuigt van goed bestuur dat hier meer aandacht aan wordt besteed en hier zorgzaam mee wordt omgegaan. Uit de inspiratienota blijkt dat komende legislatuur 25% van ons personeelsbestand de pensioensleeftijd bereikt. Om deze reden willen we ons samen met de diensten en de gemeenteraadsleden voorbereiden om een goede dienstverlening te kunnen blijven garanderen.
Besprekingen kunnen gaan over:
• het organogram en eventuele wijzigingen;
• De rechtspositieregeling van het personeel;
• beleidsbeslissingen met impact op het personeel;
• thema's zoals arbeidsvoorwaarden, welzijn op het werk en interne werking;
• opvolging van de integratie en samenwerking tussen gemeente en OCMW;
• efficiëntie en effectiviteit van de samenwerking;
• duiding over personeelsaangelegenheden van organisaties zoals brandweer,
politie, hulpdiensten en andere betrokken instanties;
• thema's zoals digitalisering, toegankelijkheid en dienstverlening naar
burgers toe;
• ...
Vanuit de administratie wordt een secretaris aangeduid voor de gemeenteraadscommissie personeel-samenwerking-dienstverlening. Experten kunnen uitgenodigd worden voor een toelichting over een bepaald thema of agendapunt. Deze commissie wordt minstens één keer per jaar georganiseerd.