Vanaf 1 september 2023 start lokaal bestuur Kampenhout met GAS-boetes voor beperkte snelheidsovertredingen. Dat systeem zorgt ervoor dat niet langer de federale overheid, maar het lokaal bestuur de innende instantie wordt en de inkomsten zelf kan investeren in eigen verkeersveiligheidsprojecten. Dat betekent niet dat we meer of strenger zullen handhaven en evenmin dat er extra flitscameras in Kampenhout komen.
Waarom voert het lokaal bestuur GAS-boetes in?
Overdreven snelheid is en blijft een belangrijk onderwerp binnen de verkeersveiligheid. Met de snelheid neemt niet alleen de kans op een ongeval toe, maar ook de ernst ervan. De federale overheid is normaal de innende instantie bij verkeersboetes. Nadien verdeelt ze de inkomsten over alle Belgische gemeenten.
Sinds 2021 kunnen Vlaamse lokale besturen ook een gemeentelijke administratieve sanctie, meer bepaald een GAS-boete, voor beperkte snelheidsovertredingen opleggen. Door die regeling kunnen gemeenten zelf over de inkomsten van verkeersboetes op hun grondgebied beschikken. Het is dus belangrijk om te benadrukken dat bij het systeem van GAS-boetes alleen de innende instantie verandert, in dit geval dus het lokaal bestuur.
Samen met Steenokkerzeel en Zemst, de twee andere gemeenten van onze politiezone KASTZE, willen we op die manier blijven inzetten op verkeersveiligheid in onze straten en vooral op meer autonomie. Daarbij is het niet de bedoeling om meer of strenger te handhaven dan vandaag het geval is. Het doel is wel om de inkomsten te investeren in eigen verkeersveiligheidsprojecten en verkeersinfrastructuur, zoals veilige fiets- en voetpaden, wegherstellingen of oversteekplaatsen.
Wanneer riskeer je een GAS-boete voor een snelheidsovertreding?
Je kan enkel een GAS-boete ontvangen wanneer je een snelheidsovertreding begaat op wegen waar de maximumsnelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur en wanneer die overtreding maximaal 20 km/uur te veel bedraagt. Bovendien komen enkel overtredingen die met een lokaal toestel worden vastgelegd voor een GAS-boete in aanmerking.
Indien de snelheidsovertreding niet aan die voorwaarden voldoet, volgt er geen administratieve, maar een strafrechtelijke sanctie. Je ontvangt dan een geldboete/onmiddellijke inning van de politie of je wordt gedagvaard. Ook overtredingen die vastgesteld worden door toestellen die eigendom zijn van het gewest, komen niet in aanmerking voor een GAS-boete.
Wie int de boete?
Naast de klassieke boetes, afkomstig van de politie, is het nu ook mogelijk dat je voor een snelheidsovertreding een GAS-boete ontvangt. Een sanctionerend ambtenaar legt die boete op. Het lokaal bestuur werkt daarvoor samen met de intercommunale Haviland.
Het lokaal bestuur heeft momenteel niet de middelen of de tijd om de functie van sanctionerend ambtenaar zelf uit te voeren. Daarom gingen we op zoek naar de beste partner. Uit een vergelijkend prijsonderzoek blijkt dat de intercommunale Haviland te zijn. Haviland biedt het lokaal bestuur een complete ontzorging en treedt binnen onze politiezone al enkele jaren als sanctionerend ambtenaar op voor feiten van overlast en voor overtredingen van stilstaan en parkeren. De intercommunale heeft binnen deze materie voldoende kennis en biedt haar diensten reeds aan meerdere gemeenten aan. Daarnaast beschikt Haviland over voldoende capaciteit om de continuïteit te waarborgen, waardoor straffeloosheid wordt uitgesloten.
Hoe ziet zon boete eruit?
De opmaak van een GAS-boete voor een verkeersovertreding verschilt van een klassieke boete van de politie. Aangezien Haviland – in opdracht van het lokaal bestuur – de boetes oplegt, zal je bovenaan altijd hun logo opmerken. De bedragen van de boetes en procedures blijven hetzelfde, zoals vastgelegd in de verkeerswetgeving.
Het lokaal bestuur hoopt dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt, zodat we weinig boetes moeten uitdelen en onze gemeente voor alle weggebruikers veilig blijft.