Om de impact van de hoge energieprijzen wat te milderen, kwam er vanuit de federale regering een korting op de elektriciteits- en gasfactuur. Het gaat om 61 euro per maand voor elektriciteit en 135 euro voor gas. Basispakket 1 gaat over de maanden november en december en bedraagt samen 392 euro.
Het eerste basispakket werd in de overgrote meerderheid van de gevallen automatisch uitgekeerd door de energieleverancier bij wie je op 30 september 2022 een contract had voor elektriciteit en/of gas. Toch zijn er mensen die nog geen energiepremie kregen en er wél voor in aanmerking komen. Zij kunnen nu het eerste basispakket zelf aanvragen.
Welke stappen moet je ondernemen?
1. Kijk je elektriciteits- en gasfacturen na
Als je niet zeker bent of je het eerste basispakket hebt ontvangen, dan controleer je eerst de elektriciteits- en gasfacturen die je voor de maanden november en december 2022 en januari 2023 ontving. De premie werd in de meeste gevallen van je voorschotfactuur afgetrokken. Is jouw voorschotfactuur lager dan de premie, dan werd het resterende bedrag via een volgende factuur of een afrekening geregeld of ontving je een creditnota. In dat geval werd het geld of het saldo overgeschreven op je bankrekening. In ieder geval vermeldt de factuur of de overschrijving verplicht de woorden Federaal basispakket elektriciteit 2022 / Federaal basispakket gas 2022.
2. Doe een aanvraag
Denk je recht te hebben op de premie, maar vond je in je facturen niets terug of kreeg je geen creditnota, dan kan je tot en met 30 april 2023 je aanvraag indienen. Dat kan op drie manieren:
- De snelste manier om de aanvraag in te vullen en je premie te ontvangen, is via een online aanvraag.
- Lukt het inloggen op de website niet? Dan kan je ook een aanvraagformulier invullen en per e-mail opsturen naar gazelek11-12-2022@economie.fgov.be.
- Heb je geen e-mailadres? Dan kan je het ingevulde aanvraagformulier met de post opsturen naar GasElek2022, PB 30100, 1000 Brussel.
3. Wat gebeurt er nadien?
Deed je de aanvraag elektronisch, dan ontvang je een bevestigingsmail. Papieren aanvragen worden eerst ingevoerd in het digitale systeem. Zodra dat gebeurd is, ontvang je een brief of e-mail met de bevestiging van ontvangst. Tussen het ontvangen van je aanvraag, de verwerking ervan en de eventuele toekenning via de leverancier, kunnen enkele weken/maanden zitten.
Meer info vind je op de website van de FOD Economie.