De adoptie is een juridische maatregel. De gemeentelijke tussenkomst blijft beperkt tot de overschrijving van de beslissing van de rechtbank en de aanpassing van de akten. De akte van adoptie wordt opgesteld door de ambtenaar van de burgerlijke stand op basis van een adoptievonnis of arrest.
Bij een binnenlandse adoptie wordt het vonnis dat de Belgische rechtbank heeft uitgesproken in verband met adoptie overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand in de gemeente waar de adoptanten wonen. Dat gebeurt automatisch. U hoeft hier zelf geen stappen voor te ondernemen.
Bij een buitenlandse adoptie moet de adoptieakte eerst bezorgd worden aan de Federale Centrale Autoriteit, dienst internationale adoptie, voor erkenning in België. Met het bewijs van registratie dat u daarvoor ontvangt en de beëdigde vertaling van de gelegaliseerde adoptieakte meldt u zich daarna aan bij de dienst Burgerzaken om de akte te laten overschrijven in de registers van de burgerlijke stand.
Voor wie?
Voor akten van adoptie wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- de personen op wie de akte betrekking heeft (adoptieouders en geadopteerde)
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Hoe aanvragen?
De akte van adoptie vermeldt:
- de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum van de adoptanten alsook van de geadopteerde
- de nieuwe naam en, in voorkomend geval, de nieuwe voornaam van de geadopteerde na de adoptie
- de soort van adoptie: gewone of volle adoptie
- in voorkomend geval, de datum van de erkenning van de buitenlandse adoptie door de federale centrale autoriteit.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een akte van adoptie aanvragen in de gemeente waar de erkenning werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket;
- of via de attestenpagina van Mijn Burgerprofiel.
Of vraag het op bij het lokaal bestuur door een afspraak te maken via burgerlijkestand@kampenhout.be of 016 65 99 31.
Wat meebrengen?
Als u het document zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.