Oprichting
Conform artikel 30 van het huishoudelijk reglement heeft de gemeenteraad vier gemeenteraadscommissies opgericht, waaronder de gemeenteraadscommissie Financiën. Deze commissies bestaan uit gemeenteraadsleden, maar kunnen steeds externe deskundigen en belanghebbenden raadplegen.
Op basis van de zetelverdeling na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 is de samenstelling van een gemeenteraadscommissie als volgt:
- Team Burgemeester: 5 commissieleden
- N-VA: 2 commissieleden
- SterK Kampenhout: 1 commissielid
- Vlaams Belang: 1 commissielid
Samenstelling
Tijdens de gemeenteraadszitting van donderdag 27 februari 2025 werd de gemeenteraadscommissie Financiën als volgt samengesteld:
- Voorzitter Bart Crommelinck (Team Burgemeester)
- Stefan Imbrechts (Team Burgemeester)
- Thomas Vanderick (Team Burgemeester)
- Rudy Peeters (Team Burgemeester)
- Sarah Peeters (Team Burgemeester)
- Stefan Vandevenne (N-VA)
- Denise Van der Weyden (N-VA)
- Huguette Kemps (SterK)
- Thierry Rom (Vlaams Belang)
Bevoegdheden
Deze commissie houdt zich bezig met alle financiële zaken binnen een lokaal bestuur, met een bijzondere focus op de meerjarenplanning en financiële verantwoording, en met de bedoeling om dieper in te gaan op specifieke vragen en bezorgdheden van gemeenteraadsleden over de beleidsdoelstellingen.
Besprekingen kunnen gaan over:
• de meerjarenplanning en mogelijke wijzigingen;
• de jaarrekening en de controleverslagen;
• inkomsten en uitgaven van het bestuur;
• gemeentelijke belastingen en retributies;
• ...
Vanuit de administratie wordt een secretaris aangeduid voor de gemeenteraadscommissie financiën. Experten kunnen uitgenodigd worden voor een toelichting over een bepaald thema of agendapunt. Deze commissie wordt minstens 2 maal per jaar georganiseerd: één keer voor de bespreking van de jaarrekening van het voorbije jaar (mei-juni) en één keer voor de bespreking van de wijziging van de meerjarenplanning (november-december).