Curriculum : Hubert Boone

Hubert Boone (Nederokkerzeel, 11 juni 1940) ligt aan de basis van de Vlaamse, en in grote mate ook van de Belgische, ‘revival’ van de instrumentale volksmuziek.

Biografie

Hubert Boone kreeg zijn eerste muzieklessen van de gebroeders Mil en Jean Penninckx, respectievelijk kleermaker en beenhouwer in zijn geboortedorp. Van 1953 tot 1956 speelde hij cornet in de plaatselijke fanfare Sint-Stefanus en leerde zo ook het traditionele repertoire kennen van de oude generatie van volksmuzikanten. Dit repertoire fascineerde hem van jongs af.

Hubert Boone

Van 1957 tot 1963 studeerde hij aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel: notenleer, altviool, harmonie, contrapunt en fuga. Daarna was hij een tijdlang altviolist aan de Koninklijke Vlaamse Opera (KVO) van Antwerpen.

In 1968 werd H. Boone wetenschappelijk medewerker aan het Muziekinstrumentenmuseum (MIM) van Brussel waar hij meer dan dertig jaar lang werkte. In 1978 volgde hij de vermaarde musicoloog Paul Collaer op in de Koninklijke Belgische Commissie voor Volkskunde (Vlaamse sectie). Als onderzoeker publiceerde hij verschillende artikels en een aantal uitgebreide monografieën over de Vlaamse-Waalse en Europese volksinstrumenten: De hommel in de Lage Landen (1976), De doedelzak (1983), De mondtrom (1986), Het accordeon en de voetbas in België (1990), Volksinstrumenten in België (1995, i.s.m. Wim Bosmans).

Zijn interesse voor wat er zich buiten onze grenzen afspeelt is ook niet min. Zo had hij reeds in 1966 contacten met Bulgaarse musicologen (in 1970 ontmoette hij Philippe Koutev, de grondlegger van ‘Mistère des voix Bulgares’), hij had contacten met Denijs Dille (voormalig directeur van het ‘Bela Bartok-archief’ in Budapest), met Konstantin Vertkov (Russische organoloog), met de Armeense etnomusicologe Margaret Brutian … Vanaf 1990 maakte hij opnamen van traditionele muziek in verschillende streken van de voormalige Sovjet-Unie (ze verschenen ook op CD): Oekraïne, Armenië, Belarus, de Wolgarepublieken Tsjoevasjië en Mordovië (Rusland), Zuid-Ossetië (Georgië) en bij de Koerdische gemeenschap van Armenië, i.s.m. de musicologe Djamila Djalil.

In eigen land is de auteur al lang actief in de folkwereld. Zo richtte hij in 1968 de volksdansgroep ‘De Vlier’ op waar hij deel van uitmaakte tot in 1974, in 1978 volgde ‘Het Brabants Volksorkest’ waarvan hij lid was tot in 2008. In 2000 werd het ensemble ‘Limbrant’ opgericht. In de laatste groep speelt hij viool en doedelzak .

Hubert Boone ligt aan de basis van de Vlaamse, en in grote mate ook van de Belgische, ‘revival’ van de instrumentale volksmuziek. Door zijn toevallige geboorteplaats (net op tijd geboren) en een omgeving met tal van muzikale tradities, kan hij ook beschouwd worden als een laat product van de ‘survival’.

Bron: Muziekcentrum Vlaanderen: Steunpunt voor de professionele muzieksector

Ring TV - Kris Kras: uitzendig van 22/10/2015 - Portret Hubert Boone


Publicaties van zijn hand

Boone publiceerde verschillende artikelen over de Vlaamse-Waalse en Europese volksinstrumenten:

Hubert Boone. 50 jaar actief in de traditionele muziekHubert Boone.
Vijftig jaar actief in de
traditionele muziek
als onderzoeker,
auteur en muzikant
 (2015)
Hubert Boone
Dansmelodieën uit de Vlaamse volksmuziektraditieDansmelodieën uit de Vlaamse volksmuziektraditie (2010)
traditionele folk
Hubert Boone
Traditionele Vlaamse Volksliederen en dansenTraditionele Vlaamse Volksliederen en dansen (2003)
traditionele folk
Hubert Boone
Volksinstrumenten in BelgiëVolksinstrumenten in België (2000)
traditionele folk
Hubert Boone, Wim Bosmans
Instruments populaires en BelgiqueInstruments populaires en Belgique (2000)
traditionele folk
Hubert Boone, Wim Bosmans
Accordeon en voetbas in BelgiëAccordeon en voetbas in België (1990)
Folk
Hubert Boone
Doedelzaktraditie in BelgiėDoedelzaktraditie in België (2013)
Hubert Boone

Recensie in "Folkroddels"
De Hommel: een volksinstrument voor de huiskamer

De Hommel: Een volksinstrument voor de huiskamer.
Door Hubert Boone

Een compacte uitgave van Muziekraad Vlaanderen met historische informatie, muziekvoorbeelden, illustraties in kleurendruk, en een didactische Cd-r met geluid en beeld! Formaat A4 - 20 blz.
Een interessant en nuttig naslagwerkje voor iedere academie en voor iedere geļnteresseerde in muzikaal erfgoed en volksmuziek.
Kostprijs: 14 euro
Te verkrijgen in het BCM (zie contact)


Discografie

Klik op de afbeeldingen voor meer info.

1968
Volksmuziek uit het Hertogdom Brabant door de volksgroep 'De Vlier'
1969
Traditionele volksmuziek uit het hertogdom Brabant - door de volkskunstgroep 'De Vlier' uit Nederokkerzeel o.l.v. Hubert Boone
1969
Musique Folklorique Flamande du Duché de Brabant - par l'ensemble 'De Vlier' dir. H.Boone
1971
Traditionele volksmuziek uit het hertogdom Brabant - door de volkskunstgroep 'De Vlier'
1973
Traditionele volksmuziek uit de vlaamse gewesten (instrumentaal) - door de volkskunstgroep 'De Vlier'
1973
Musique populaire traditionjelle des Flandres - l'ensemble 'De Vlier' de Nederokkerzeel
1974
Etnische Instrumentale Muziek uit de Brabantse Gewesten (Ocarina - Diatonisch akkordeon - Roertrom - Hommel - Viool)
1979
Draailier- en doedelzakmuziek uit Europa
1979
Het Brabants volksorkest': Brabantse volksmuziek - musique populaire du Brabant - Volksmusik aus Brabant
1979
Folk music from Brabant - musica popular de Brabante
1981
'Het brabants volksorkest' - volksmuziek uit Brabant en de Kempen
1984
Het brabants volksorkest
1988
Flemisch folk music - the brabant traditional music band 'Het brabants volksorkest'
2007
Alezi - Limbrant
2011
Danskes - Arguèdènes van Limbrant & À râse dè têre
2013
Brabantse danstradities vol. I
meer info
2015
Musical Memories from Eastern Europe

De Vlier

In 1964 maakte Hubert Boone kennis met de Antwerpse volksdansspecialist Renaat Van Craenenbroeck (1937-2001). Wat later begonnen ze aan hun speurtocht naar oude dansen en dansmuziek in Brabant en de Kempen, een project dat meer dan dertig jaar zou stand houden. Tientallen oude muzikanten en gildeleden werden bezocht. Om het resultaat van hun onderzoek te toetsen aan de praktijk werd eind 1967 de volkskunstgroep 'De Vlier' opgericht; een naam ontleend aan een oud volksinstrument (hommeltype). De groep omvatte een twintigtal jongeren uit Nederokkerzeel en nog een paar enthousiastelingen uit het naburige Berg. Het gezelschap is nog altijd actief en wordt al jaren geleid door zijn broer Rik Boone.

De Vlier speelde een hoofdrol in de herleving van de traditionele volksmuziek in Vlaanderen en bij uitbreiding in heel België. In 1970 was de groep te gast op het internationaal festival van Burgas in Bulgarije, waar ze heel wat indruk maakte, onder meer met de uitvoering van de Brabantse Molendans (zie foto). Een van de aanwezige toeschouwers was de befaamde componist Philippe Koetev, stichter van het wereldberoemde vrouwenkoor Mystères des voix bulgares.
De dansgroep Vlier beschikten ook over een eigen orkest waarvan heel de familie Boone deel uit maakte (zie foto). In1968 werden de eerste opnamen gemaakt in studio GST van Gilbert Steurbaut in Gent en verscheen de eerste langspeelplaat, Volksmuziek uit het Hertogdom Brabant (Alpha 5002), uitgegeven door het huis Leman & (Pierre) Gorlé in Brussel. Deze LP verscheen met een dubbele hoes, in het Nederlands en in het Frans. Aan de binnenkant was er een uitgebreide tekst in het Nederlands en een ingekorte versie in het Frans, Engels, Duits en Russisch. Hetzelfde jaar gaf Gorlé ook een goedkopere versie uit voor de Franse en Europese markt, met een kortere viertalige tekst.

De Vlier uit Nederokkerzeel: De Molendans (versie Humelgem) - 1970
De Vlier uit Nederokkerzeel:
De Molendans
(versie Humelgem) 1970

In 1969 verscheen bij dezelfde uitgever een tweede LP, Traditionele volksmuziek uit het Hertogdom Brabant (Alpha 5004). De opnamen gebeurden eveneens in studio G.S.T. Op de voorkant van de hoes staat een mooie foto met de leden van de Vlier die de Brabantse Molendans uitvoeren. Uitgever Pierre Gorlé zag het nogal groot en aarzelde niet om ook van deze LP een meertalige versie uit te geven, met een uitgebreide tekst in het Frans, Engels en Russisch. Hij hoopte zo de Franse markt te veroveren en ook voet aan wal te zetten in Oost-Europa en de Sovjet-Unie.
In 1970-71 kwam een derde LP tot stand met dezelfde titel als de vorige (Alpha 5006), met vooraan een foto van een jonge leurder met rattenvallen en andere benodigdheden.
Omwille van de vele liedteksten verscheen deze versie alleen in het Nederlands.

het Orkest van De Vlier (in hun begin periode - 1970)
Het Orkest van De Vlier (in 1970)

Zittend van L naar R:
de Vlier-spelers Gaby Boone, Kris Sevenants en Dree Peremans en Godelieve Boone (accordeon).
Rechstaande:
Egide Vissenaekens (contrabas), Marcel Boone (klarinet), Rik en Hubert Boone (viool).

De jaren nadien maakte de uitgeverij Leman & Gorlé een moeilijke periode door, maar in 1973 verscheen toch nog vierde LP van de Vlier met alleen maar instrumentale muziek, Traditionele volksmuziek uit de Vlaamse gewesten (Alpha 5010). De uitgekozen nummers komen uit heel Vlaanderen, en vooraan op de hoes staat dan ook een oude foto met muzikanten van de Sint-Hermesgilde van Ronse. De teksten zijn alleen in het Nederlands, maar Gorlé kon het niet laten, en gaf van deze LP ook een Franstalige versie uit, Musique populaire traditionnelle des Flandres, met achteraan de titels in het Frans, Engels en Duits en met op de voorkant van de hoes de reuzen van het Noord-Franse Douai (Gayant et sa famille).

Het Brabants volksorkest

In 1978 werd door Hubert Boone 'Het Brabants Volksorkest' (BVO) opgericht, dat zich hoofdzakelijk wou bezighouden instrumentale volksmuziek. Het huis Leman & Gorlé bracht in 1979 hun eerste LP uit, Brabantse volksmuziek, met op de hoes een prachtige tekening van de Waalse kunstenaar René Hausman. Een tweede LP van het BVO, getiteld Volksmuziek uit Brabant en de Kempen, werd uitgebracht in 1981 door Philips (6468 063). Ze werd net zoals al de andere opgenomen bij Gilbert Steurbaut, die toen zijn studio had in Sint-Amandsberg. In 1984 verscheen een derde LP in eigen beheer, Polka Galop, met een prachtige kleurentekening van kunstschilder Jacques Laudy.
De vierde LP van het Brabants Volksorkest, Flemish Folk Music, werd uitgegeven in 1988 door René Gailly International productions (3985 008). Van deze LP verscheen ook een versie op compact-disc (Jewels 87 043). Van dan af was het gedaan met langspeelplaten en werden alleen nog cd's gemaakt. In 1991 verscheen bij René Gailly het tweede deel van Flemish Folkmusic (Jewels 87 049).
Een paar jaar later werd Hubert Boone gecontacteerd door de Franse maatschappij AUVIDIS en in 1991 verscheen in Parijs de cd Crispijn, met op de voorkant van het inlegboekje een foto van dansende reuzen op de grote markt van Brussel.
Bij de uitgeverij MAP, dat gelinkt was aan het Folkfestival van Dranouter, verscheen in 1999 nog een vierde cd, getiteld Rozenland, met onder meer een aantal liederen uit de Kempische en Hagelandse traditie van het 'overhalen': liederen die destijds gezongen werden bij de verhuis van pachters, boerenmeiden en -knechten. Deze opname gebeurde met de medewerking van vier zangeressen.

Limbrant

Dit instrumentaal ensemble werd door Hubert Boone opgericht in 2000. De eerste cd van deze groep werd uitgegeven in 2005 door Patrick Mortier (PMProductions) onder het label Etna en getiteld Limbrant (5411499 720228).
Bij dezelfde uitgever verscheen in 2007 een tweede cd, ALEZI (5411499 72052). Een derde schijf kwam tot stand in 2011 onder de titel Danskes-Arguèdènes. Dit uniek document resulteerde uit een samenwerking met het Waalse blazerskwartet À Râse dè têre uit het Zuiden van Henegouwen (PMP Etna 5411499 72062). Op deze cd spelen beide groepen dansmelodieën uit de Brabantse en Henegouwse traditie.

Veldwerk in het binnenland

Het huis Leman & Gorlé brachten niet alleen LP's uit van de groep De Vlier. Zo verscheen in 1970 een merkwaardig document: Etnische Instrumentale muziek uit de Brabantse Gewesten (Alpha 5005). Voor deze opname brachten Hubert Boone en Egide Vissenaekens een aantal volksmuzikanten naar de studio G.S.T. in Gent. De initiatiefnemers hadden er ongeveer 11.000 km moeten voor af leggen om de muzikanten voor te bereiden op een 'echte' studio-opname. De uitvoerders waren onder meer Suske Schellens van Westerlo (1894-1995), Jules Wauters van Boortmeerbeek (1895-1978), Louis Doms van Hoogstraten (1897-1982), Emiel Van den Bruel van Itegem (1904-1983) en Frans Smout van Veltem (1914-2011).

In 1974 organiseerde De Vlier een internationaal festival dat afsloot met een groot concert op Paaszaterdag in het Bukenhof. De deelnemers kwamen uit Frankrijk, Zweden, Sicilië, Rusland, Tsjechië en België. Leman & Gorlé zorgde voor een prachtige dubbele LP van dit evenement, Draailier- en Doedelzakmuziek uit Europa (Alpha 5016-17). Hetzelfde jaar verscheen realiseerde Boone nog een kleine plaat met opnamen van de Narrendansen van de Sint-Amelberga-ommegang van Mater bij Oudenaarde (Alpha 1030). De uitvoerders waren Henri Bruyneel (fijfer), Jozef Leyman (trommel) en danseres Christine Bruyneel. Deze opname kreeg heel wat naklank en in 1976 mocht het trio mee naar het festival in Washington, ter gelegenheid van het tweehonderdjarig bestaan van de Verenigde Staten.

Een ander product dat het resultaat was van veldwerk in onze gewesten verscheen in 1997 bij het Parijse huis Auvidis (Etnic- B 6844-1 en 2). Deze dubbele cd omvat opnamen van verschillende Vlaamse en Waalse muzikanten en groepen. De voorkant van het inlegboekje is versierd met een vindingrijk ontwerp van Bram Debraekeleer, met een dansende Vlaamse Leeuw en Waalse Haan.

Veldwerk in het buitenland

Reeds in de jaren 1960 had Hubert Boone contacten met een aantal Oost-Europese landen, zoals Bulgarije, Roemenië, Tsjechoslovakije en de Sovjet-Unie. Zo ontstond het idee om zelf opnamen te gaan maken in dit onmetelijk land, een project dat pas vele jaren later kon gerealiseerd worden. In de zomer van 1992 kwam er een uitnodiging van de Oekraïense musicologen van het Conservatorium van Kiev, om samen mee op expeditie te gaan naar de steppe rond Kirovograd, West-Podolië en de Karpaten (streek van Ivano-Frankivsk). Het eerste contact met het polyfone repertoire van een vrouwenkoor van de kolchoze 'Progres' in Nova Praha, was een ware revelatie. Een jaar later volgde een expeditie naar Polesië, Poltava en de streek rond Kiev. Vanaf 1995 volgden verschillende trips naar het Russische platteland en werden een aantal kolchozen bezocht in de Wolgarepublieken Tsjoevasjië en Mordovië. In 1996 volgde een succesrijke trip naar Armenië en een jaar later kwam Zuid-Ossetië aan de beurt; een van de moelijkste projecten wegens de gespannen situatie met Georgië. Boone had de microbe te pakken en er volgden nog een aantal muziekexepdities naar Mari El, een andere Wolgarepubliek. Tsjoevasjië en Armenië werden nog verschillende keren bezocht, maar ook in Belarus en in Slovakije werden prachtige opnames gerealiseerd. Tal van deze opnames verschenen op cd waarvan hieronder een overzicht.

  • Musiques traditionnelles d'Ukraine, uitgegeven door Auvidis in Parijs in 1993 (Silex Y 25211). Een tweede cd met dezelfde titel volgde in 1995 (Y 225216).
  • Chants de la Volga, verscheen in 1996 bij dezelfde uitgever (Etnic B 6835).
  • Polyphonies Bélarusses - Gramnitsy-Krasavik, uitgegeven door Auvidis (Etnic B 6843).
  • Traditions of Armenia, verscheen in 1998 door Music & Words in Nederland (MW5003) .
  • Kurdish Folk music, uitgegeven in 2001 door MAP-Dranouter (20013).
  • Folk Music from Mari El - Russia, verscheen bij PMP (Etna 5411 1499 72042).

Van de verschillende opnamen, gerealiseeerd in de Russische Federatie, Oekraïne, Belarus, Armenië en Slovakije, verschijnt binnenkort een verzamel-cd bij PMProductions in Holsbeek.